Trasee in Muntii Bucegi

Traseu Sinaia - Cabana Piatra Arsa

banda albastraTimp: 3 - 3½ ore

Traseul incepe de la capatul de sus al Strazii Furnica si urmeaza Strada Sportului, ce se contiua pe soseaua spre Hotelul Alpin "Cota 1400" si Poiana Stanei. Dupa ce lasa in stanga Cabana Schiorilor si trece de ultimele cladiri ale Sinaiei, soseaua face, nu departe, o cotitura brusca spre stanga, de unde o parasim, prinzand spre dreapta poteca marcata care, dupa un scurt coboras, traverseaza V. Pelesului. Urcand in continuare prin padure, lasam in stanga luminisul cu stancarii "Poiana Caprei" si, de-a lungul versantului V. Pelesului, iesim in marginea Poienii Stanei (1265m), unde intalnim soseaua ce vine de la Sinaia (din stanga) si care se indreapta spre Cabana Poiana Stanei, asezata nu departe, in marginea de rasarit a poienii (5 min).

De aici se desfasoara o priveliste intinsa asupra versantului prahovean al Bucegilor, incepand (din stanga) cu Muntele Furnica; deasupra poienii, in primul plan, Piatra Arsa Mica, cu crestetul si coastele imbracate in raristi de larice si marginea Platoului Piatra Arsa cu Pintenul Pietrei Arse (2007 m); apoi din acest varf catre nord, abrupturile Jepilor Mari, Jepilor Mici, Saua Caraimanului cu Crucea Eroilor, uriasul abrupt al Costilei si pe ultimul plan, Creasta Morarului.

Din marginea poienii urmam pe o mica portiune soseaua; prindem apoi pe dreapta poteca ce urca usor catre extremitatea de sus a poienii, de unde continuam spre stanga, iar dupa ce trecem peste o coasta puternic inclinata, iesim in marginea inferioara a Poienii Piatra Arsa. Din acest punct reintram curand in padure, urcam in serpentine flancul V. Piatra Arsa si iesim in marginea superioara a poienii sus-amintite, de unde trecem curand pe versantul dinspre V. Pelesului. In continuare, poteca urmeaza alternativ flancurile Plaiului Pietrei Arse si conduce (dupa 1-1½ ora din Poiana Stanei) intr-o mica sa, in spatele "Stancii lui Varsanufie". Este locul de unde apar in fund, catre nord, spinarile prelungi ale Postavarului si Pietrei Mari, iar in vale, risipite de-a lungul V. Prahovei, asezarile Poienii Tapului si Bustenilor.

Intrand in zona alpina, poteca urmeaza coama Pietrei Arse, urca apoi pe fata V. Pelesului, iar dupa ce lasa in urma un prim pinten stancos, iese deasupra obarsiei V. Piatra Arsa; de aici, revenind pe fata V. Pelesului, trece un al doilea pinten stancos, dupa care conduce pe un tapsan situat pe coama dintre aceasta vale si V. Babei.

Urmand de-a coasta pe fata V. Pelesului, pe sub peretele stancos ce formeaza "Coltii lui Nica", drumul iese in apropierea firului de obarsie al V. Pelesului, in lungul caruia urca usor spre crestetul Platoului Pietrei Arse. In stanga, peste vale, se ridica Vf. Calugarul cu coastele invesmantate in tufarisuri de smirdar. Dupa cca 10 min de la iesirea din Platoul Pietrei Arse, urcusul inceteaza intr-o mica sa, de unde apare deodata intinderea vasta a Platoului Bucegilor.

In continuare, poteca se indreapta aproape orizontal pe deasupra obarsiei V. Babei, coboara usor lasand in dreapta Vf. Jepii Mari, dupa care trece curand pe sub linia funicularului, unde intalneste drumul ce vine din stanga, dinspre Varful cu Dor. Drumul coboara apoi mai accentuat, in lungul unui fir al Valcelului Jepilor Mari dupa care, suind pe malul drept al acestuia, conduce la Cabana Piatra Arsa (1950 m).